Facebook haqida siz bilmagan faktlar
Facebook haqida siz bilmagan faktlar
Taniqli va dunyodagi eng mashhur Facebook ijtimoiy tarmog'i allaqachon dunyoning deyarli barcha davlatlarini qamrab olgan va judayam ko'p foydalanuvchilarga ega bo'lgan ijtimoiy tarmoq.
Biz sizni Facebook haqida qiziqarli va hayratlanarli dalillarni ko'rib chiqishga taklif qilamiz.

Facebook-ning ajablantiradigan haqiqati shundaki, bu dunyodagi eng mashhur ijtimoiy tarmoq. Bu ijtimoiy taqmog'iga hisob-kitoblarga qaraganda kuniga 1,71 milliarddan ortiq odam tashrif buyuradi va ularning ko'plari uchun ushbu ijtimoiy tarmoqdagi sahifalarni ertalab ko'rish, nonushta qilishdan ham muhimroqdir.

Izoh. Tarmoq faol rivojlanayotganligi sababli, taqdim etilgan ba'zi bir ma'lumotlar Internetdagi va adabiyotdagi yangi nashrlardan topilgan ma'lumotlardan farq qilishi mumkin. Bizning saytimiz ham o'zining Facebook sahifasiga ega. Siz unga tashrif buyurishingiz mumkin.

Facebook 2004-yil 4-fevralda Garvardning talabalar turar joylaridan birida ishga tushirilgan. Dastlab, tarmoq ijtimoiy tarmoq emas edi, Garvard universiteti talabalarining rivojlangan elektron katalogi sifatida yaratilgan (ismlar va fotosuratlar bilan).

Facebook asoschilari Mark Sukerberg, Eduardo Saverin, Dastin Moskovitz va Kris Xyuz.

Garvard universiteti ishga tushganidan beri dastlabki ikki hafta ichida barcha Garvard talabalarining 70 foizi Facebookda ro'yxatdan o'tgan. Shu bilan birga, Markning o'zi Garvard universitetini tamomlay olmadi, garchi u o'zining ijtimoiy tarmog'ida uzoq vaqt AQShning ushbu oliy o'quv yurtining bitiruvchisi sifatida ro'yxatga olingan bo'lsada.

Dastlab sayt uchun thefacebook.com domeni ro'yxatdan o'tkazilgan, ammo 2005-yilda sayt Facebook nomiga o'zgartirildi va yangi domen - Facebook.com ro'yxatdan o'tdi.

Dastlab "Facebook"ning asl nusxasi logotipida (thefacebook deb nomlangan) sirli shaxsning fotosurati mavjud bo'lib, uni netizenlar "Facebook-da mehmon" deb atashgan. Keyinchalik ular bu sirli belgi yosh Al Pachino ekanligini, uning fotosurati boshqa Mark tomonidan grafik muharririda biroz “tuzatilgan” ekanligi aniqlangan.

"Facebook"dagi birinchi yirik sarmoyador paypal to'lov tizimining asoschilaridan biri Piter Til bo'lib, u 2004-yil iyun oyida ushbu loyihaga $500 000 dollar mablag' kiritgan.

"Facebook"ning maxfiylik sozlamalari o'zgartirilgandan so'ng, 2009-yil dekabr oyida Sukerbergning shaxsiy fotosurati, unda u ko'ylaksiz, ayiqcha ushlab turgan va mast holatda ko'rinar edi.

Ayni paytda Facebook eng ko'p tashrif buyuriladigan saytlarning beshtasidan biri hisoblanadi. Ma'lumotlarga ko'ra, 2016-yil iyul oyi holatiga ko'ra, "Facebook"ning auditoriyasi 1,71 milliard foydalanuvchini tashkil etadi - va bu saytga har oy kamida bir marta tashrif buyurganlar yoki ko'rsatilgan vaqt ichida Like tugmasini bosish va quyidagi cookie fayllari yordamida qayd etilganlar.

Mark Sukerberg, 23 yoshda, dunyodagi eng yosh milliarderga aylangan.

Facebook xakerlari ushbu kompaniya tomonidan yollangan. 2006-yilda Jorjiya janubiy universitetining yosh talabasi Kris Putnam ijtimoiy tarmoqdagi foydalanuvchi profillarining ko'rinishini o'zgartiragan kompyuter virusini yozdi, shundan so'ng ular MySpace ijtimoiy tarmog'ining sahifalariga o'xshash bo'lib qolishdi, Facebook bu yo'nalishda asosiy raqib edi. Facebook asoschilaridan biri Dastin Moskovits "qasos" aktida Kris Putnamga ... kompaniyada ishlashni taklif qildi. Shunday qilib, Kris Facebookda ishga qabul qilindi.

Dastin Moskovitz Mark Sukerbergning yotoqxonadagi hamkasbi va Facebook asoschilaridan biri edi (Eduardo Saverin va Kris Xyuz bilan birga). Dastin saytni ishlab chiqishda ishtirok etgan, ammo Sukerberg bilan munosabatlari Shon Parker Facebook jamoasiga qo'shilganidan keyin ancha yomonlashgan. Shu sababli, 2008-yil oktyabr oyida Dastin "Facebook"ni tark etadi va o'zining startapi - "Asana" soliqlarini boshqarish uchun platforma yaratadi. 2010-yilda Forbes jurnali Dastin Moskovitsni dunyodagi eng yosh milliarder deb e'lon qildi.

Nima uchun Facebook veb-saytining asosiy rangi ko'k? Javob "The New Yorker" nashrida berilgan, uning sahifalarida Mark Sukerberg ranglarning vizual buzilishlardan aziyat chekayotgani haqida xabar berilgan. Sukerberg Amerika jurnaliga bergan intervyusida: "Ko'k - men uchun eng boy rangdir".

Birjadagi Facebook aksiyalarining tarixi bir necha bor ko'tarilish va pasayishdir. Bir vaqtlar Facebook'ning IPOsi AQSh tarixidagi eng qimmat bo'lgan, kompaniya $104 milliard dollarga baholangan, 1 dona aksiyasini $38 dollarga sotib olish mumkin edi. Biroq, keyin aksiyalar narxi pasayishni boshlagan.

Eng yomon davrda va bu 2012-yil sentyabr oyida edi, aksiya narxi $18 dan oshmadi va ko'plab investorlar vahima ichida ulardan qutulishni boshladilar. Ammo birjada aksiyalarni sotib olganlar xursand, chunki hozirda bitta Facebook aksiyasining qiymati $62 dollarni tashkil etadi.

Misrdagi inqilobning ba'zi ishtirokchilariga uning qizi Facebook Jamal Ibrohim ismini qo'yishdi. Bu bilan u Misr inqilobida asosiy rollardan birini o'ynagan ijtimoiy tarmoq hayotidagi muhimligini ta'kidladi.

Ma'lum bir amerikalik ishbilarmon Pol Chelya 2010-yilda asoschi Mark Sukerberg bilan tuzilgan veb-saytni tuzish to'g'risidagi shartnoma asosida "Facebook"ning 50 foiz aksiyalariga egalik qilish huquqini qo'lga kiritishga o'ringan.

Facebook xususiyatlari

Agar siz "Facebook"ning displey tilini o'zgartirishingiz kerak bo'lsa, uni sozlamalarda qilishingiz mumkin. Dunyoda keng tarqalgan tillardan tashqari, ingliz tilida teskari tarjima qilingan til ham mavjud.

Facebook foydalanuvchilari foydalanishlari mumkin bo'lgan o'nlab tillar orasida English - Pirate qaroqchilik tili ham mavjud.

Mashhur Facebook-ning "Like" tugmachasi dastlab "Awesome" deb nomlangan (o'zbekcha tarjimasi "Ajoyib"). Ushbu tugmachaning nomi tufayli yangi fe'l paydo bo'ldi.

Facebook foydalanuvchilari tomonidan ko'plab iltijolar, tahdidlar va petitsiyalar to'plamiga qaramay, "Unlike" yoki "Yoqmadi" tugmachasi paydo bo'lmadi.

2009-yilda yangi so'z - "Unfriend" ixtiro qilindi. Bu sizning do'stlaringiz ro'yxatidan kimnidir olib tashlashni anglatadi. Shuningdek, 2009-yilda New Oxford Dictionary "unfriend" yil so'zi deb e'lon qilindi. "Unfriend" so'zi aslida do'stsiz bo'lish tarjimasini bildiradi.

Facebook foydalanuvchilari haqida faktlar

Amerikalik psixologlar hatto FAD ("Facebook"ga qaramlik) atamasini ham kiritdilar, bu yangi narkomaniya turini anglatadi!

Facebook eng ko'p tashrif buyuriladiganlar soni bo'yicha uchinchi o'rinni egallaydi. Ko'pincha, faqat brauzer yoki pochta ishga tushiriladi. O'rtacha, har bir FB foydalanuvchisi tegishli dasturni kuniga taxminan 14 marta ochadi! Va foydalanuvchilarning 80 foizga yaqini o'zlarining ertalablarini qahva bilan emas, balki FB bilan boshlashadi. To'g'ri, bu ishdan keyin ular nimani qidirmoqdalar, umuman tushunarsiz. Taxminan 35 million kishi ertalab kiradi.

Berlin universiteti olimlari bitta qiziq narsani payqashdi. Facebook foydalanuvchilarining taxminan 1/3 qismi ijtimoiy tarmoqqa tashrif buyurganidan keyin befarqlik hissi bilan yashaydi. Haqiqat shundaki, do'stlarning ilhomlantiruvchi suratlarini tomosha qilgandan so'ng, odamlar o'zlarining hayotlaridan norozi bo'lishadi. Hatto jiddiy ruhiy tushkunlik va o'z-o'zidan shubhalanishga ham duch keladi.

Sayyoramizning har bir fuqarosi tanishlar zanjiri orqali boshqa odam bilan tanishadi degan go'zal bir nazariya mavjud. Odatda bu zanjir 5-6 kishidan iborat. Ammo Facebookda bu ketma-ketlik yanada qisqaroq bo'ldi. Milanlik olimlarning ta'kidlashicha, ikkita Facebook foydalanuvchisini tanishtirish uchun faqat to'rtta to'liq bo'lmagan odam, yoki 3.74 kishi aniq bo'lishi kerak.

Facebook ko'pincha ajralishga sabab bo'ladi, chunki barcha sirlar ertami-kechmi ijtimoiy tarmoqdagi yozishmalar va fotosuratlarga aylanadi. Ko'pincha bu yashirin xiyonat yoki yomon odatlarga moyillik keltiradi.

Burger King 2009-yilda g'ayrioddiy aksiyani o'tkazdi: 10 ta do'stni o'z sahifalaridan o'chirgan har bir kishiga bepul burger berildi.

Ogayo universiteti tadqiqotiga ko'ra, ijtimoiy tarmoqlarning faol foydalanuvchisi bo'lgan talabalar o'rtoqlariga qaraganda o'rtacha yomon ko'rsatkichga ega.

Avstraliyada Facebookda sudlanuvchilar uchun sud jarayoni to'g'risida xabarnoma protokoli mavjud. Foydalanuvchi sahifasida joylashtirilgan chaqirish varaqasi (chaqiruv varaqasi) qonuniy kuchga ega.

AQShning Florida shtatida Sudyalar axloqi bo'yicha maslahat qo'mitasi ushbu shtat sudyalari va advokatlariga bir-birlarini "Facebook"ga do'st sifatida qo'shishlariga chek qo'yildi.

Har bir Facebook foydalanuvchisi o'rtacha...

  • 130 ta do'sti bor;
  • Ulardan atigi 4-7 nafari bilan doimiy aloqa olib boradi;
  • U o'zining va boshqa odamlarning "Facebook"dagi sahifalarini ko'rish uchun 55 daqiqadan ko'proq vaqt sarflaydi;
  • Oyiga kamida 9 marta va "Like" tugmasini bosishadi;
  • U har xil mavzu uchun oyiga 25 ta sharh yozadi va kamida 25 ta guruh a'zosi;
  • Oyiga ikkita yangi sahifaning muxlisiga aylanadi.
  • Oyiga uchta tadbirga taklif etiladi.

"Facebook"ning umumiy statistikasi

  • Facebook foydalanuvchilarining yarmi unga har kuni tashrif buyurishadi;
  • 35 yoshdan katta odamlar eng tez o'sayotgan yosh toifasi;
  • Har kuni 35 milliondan ortiq kishi o'zlarining statuslarini yangilaydilar;
  • Har kuni Facebook ijtimoiy tarmog'ining foydalanuvchilari taxminan 250-350 million fotosuratni yuklashadi.
  • Har oyda foydalanuvchilar tomonidan 2,5 milliard fotosuratlar va 14 million video yuklanadi;
  • Har hafta foydalanuvchilar o'rtasida 3,5 milliarddan ortiq kontent (havolalar, fotosuratlar, videolar, hikoyalar, eslatmalar va boshqalar) baham ko'riladi ("Share" tugmachasi yordamida);
  • Foydalanuvchilarning 60% dan ortig'i sobiq turmush o'rtoqlarini ta'qib qilish uchun "Facebook"dan foydalanishgan;
  • Har oyda 3,5 milliondan ortiq tadbirlar tashkil etiladi;
  • Saytda 1,6 milliondan ortiq faol sahifalar mavjud bo'lib, ularning umumiy hajmi 5,3 milliardni tashkil etadi (1 foydalanuvchi bir nechta sahifalarning muxlisi bo'lishi mumkin);
  • Umuman olganda, butun dunyo bo'ylab foydalanuvchilar tomonidan har kuni "Facebook"da olti milliard daqiqadan ko'proq vaqt sarflanadi, bu "Google"dan ikki baravar ko'p;
  • Foydalanuvchilarning 36 foizi jinsiy aloqadan keyin Facebook va Twitter akkauntlarini tekshiradi;
  • Facebook ko'plab mashhur kitoblar tarjima qilinganidek. Dunyoning 70 dan ortiq tillariga tarjima qilingan;
  • Sayt foydalanuvchilarining qariyb 70 foizi AQShda emas va Facebookning o'zi quyidagi shaharlarda o'z ofislariga ega: Dublin, London, Parij, Sidney, Toronto, Nyu-York, Chikago, Atlanta, Dallas va Detroyt;
  • Foydalanuvchilarning 70% dan ortig'i saytdagi ba'zi dasturlardan foydalanadilar.

"Facebook"ning qora tomoni

Facebook bir necha bor o'z foydalanuvchilaridan noqonuniy ma'lumotlarni yig'ishda ayblangan. Kompaniyaning eng dahshatli qarori Beacon nomli reklama kompaniyalari tizimi bilan bog'liq edi. U foydalanuvchi ijtimoiy tarmoqqa kirgan saytlarni kuzatdi, shundan so'ng tematik reklama bloklari ishga tushirildi. Ushbu xususiyat 'Facebook'ga katta daromad keltirdi. Biroq, foydalanuvchilarga bu haqda hech narsa ma'lum qilinmadi. Faqatgina 2009-yilda, bularning barchasi ayon bo'lgandan so'ng, yuqori darajadagi sud ishidan so'ng, tizim o'z faoliyatini to'xtatdi. Markning o'zi Beaconni "kompaniyaning eng katta xatosi" deb atagan.

Facebook foydalanuvchilarning do'stlariga "sotishni" taqiqladi. Eng faol Facebookda uSocial reklama kompaniyasi yangi do'stlar orttirishni taklif qilmoqda. 2009-yilda, foydalanuvchilarga o'zlarining akkauntlari yoki sahifalari orqali "do'stlar" ni ulgurji sotishga ruxsat berishdi - har 1000 kishiga atigi $87 dollar. Bu holda maksimal natija 100 ming foydalanuvchi edi.

Facebook ma'muriyati kompaniyaga shikoyat qildi, shundan so'ng uSocial 'Facebook'da pul ishlashning yanada qonuniy usullariga o'tishni aytdi.

2013-yil o'rtalarida, NSA 2007-yildan beri FQBning buyrug'i bilan ijtimoiy tarmoq foydalanuvchilari, shu jumladan ularning yozishmalari, shuningdek, fuqarolarning qayerda ekanligi to'g'risidagi ma'lumotlarni yig'ayotganligi haqidagi ma'lumot tasdiqlandi.

Facebook o'yinlari va ilovalari

Facebook - bu oddiy aloqa bilan bir qatorda, foydalanuvchilarga oddiy va qiziqarli kompyuter o'yinlari bilan shug'ullanishni taklif qiladigan ijtimoiy tarmoq. Eng mashhur o'yin FarmVille (ferma simulyatori) bo'lib, uning mashhurligi eng yuqori cho'qqisiga kuniga 30 million foydalanuvchini jalb qiladi, bu Farmville o'yinchilari soni bo'yicha haqiqiy fermerlar sonidan 60 dan 1 gacha bo'lgan haqiqiy fermerlar sonidan oshib ketdi.

Facebook uchun ilovalar va o'yinlarni 800.000 dasturchilar yaratadilar.

Ваша реакция?

Сообщения из Facebook