Dunyodagi 8 ta eng uzun avtomobil tunnellar
Tunnellar tufayli tog'lar va ko'llar endi mashinalar uchun to'siq bo'lmaydi. Odam.uz sayti sayyoramizning eng uzun 8 ta yer osti avtomobil yo'llarini taqdim etamiz.

Zamonaviy tunnellar turli xil tabiiy to'siqlarni yengib o'tishga yordam beradi, sayohat vaqtini qisqartiradi va benzinni tejashga yordam beradi. Ularning aksariyati nafaqat texnik jihozlari va xavfsizlik tizimlari, balki o'lchamlari bilan ham ta'sirchan.

Sayyoramizda ancha uzun tuzilmalar mavjud bo'lib, ular ham o'zlarining jo'shqin xususiyatlariga ega. Masalan, Norvegiyada yer osti yoritilishi quyosh botishi va quyosh chiqishini taqlid qiladi, Xitoyda esa bulutlar va quyosh nurlari. Haydovchilar uchun Lerdal tunnelida "dam olish uchun g'orlar", Sent-Gotardda esa og'ir transport vositalari uchun "kutish xonalari" mavjud. Bugungi kunda yetakchi muhandislar yer osti avtomobil yo'llarining barcha tarmoqlarini qurmoqdalar: "spiral", aylanma yo'llar, chorrahalar, qoyadagi yo'llar, g'orlar va qoyalarning panoramali ko'rinishi. Odam.uz sayti dunyodagi 8 ta rekord uzunlikdagi tunnellar haqida ma'lumot beramiz

Italiya, Mont Blan Tunneli - 11,61 km

Italiya, Mont Blan Tunneli - 11,61 km

Mont Blan tunneli eng baland tog 'cho'qqisi Mont Blanc tog'ining ostida joylashgan. U Fransiyadagi Chamoni tog'-chang'i kurortini Italiyaning Courmayeur shahri bilan bog'laydi, shuning uchun ikkala kirish qismida ham bojxona postlari mavjud. 1999-yil bahorida yong'in boshlanishidan oldin minglab mashinalar yer osti magistralidan o'tishga muvaffaq bo'lishdi. Voqea sababi un va margarin tashiydigan yuk mashinasi dvigatelining yonib ketishi bo'lgan. Mont Blanc tunnelini tiklash uchun 3 yil €400 million evro atrofida mablag' sarflangan. Bu vaqt ichida u 120 CCTV kamerasi, ko'plab issiqlik sensorlari, favqulodda chiqish joylari va tez tibbiy yordam stansiyalari bilan jihozlangan. Bugungi kunda soatiga 50 dan 70 km gacha tezlik cheklovi mavjud. Uning buzilishi katta jarima yoki haydovchilik guvohnomasini yo'qotish bilan ogohlantiradi. Kuniga 5 mingga yaqin mashina tunneldan o'tadi. Avtomobillar uchun narx fransuz tomondan €45,6 evrodan, Italiyadan €46,4 evrogacha o'zgaradi.

Fransiya, Frejus tunneli - 12,87 km

Fransiya, Frejus tunneli - 12,87 km

Fransiya va Italiya o'rtasidagi avtoulovlar uchun alternativ yo'nalish Frejus alp tunnelidir. Uning qurilishi 1974-yilda boshlangan va ishga tushirish 1980-yil 12-iyulga rejalashtirilgan edi. Dastlabki yigirma yil ichida Frejus 20 milliondan ortiq avtomobil harakatlandi. Mont Blanc tunnelida sodir bo'lgan yong'indan so'ng u eng so'nggi tutun detektorlari, videokamera tizimi, olov gidrantlari va harorat sensori bilan jihozlandi. 2005-yilda magistralni qo'shimcha modernizatsiya qilish amalga oshirildi. €10 million evro evaziga u 11 boshpana va baxtsiz hodisalar va yong'inlarni aniqlash uchun avtomatlashtirilgan tizim bilan jihozlandi. Bugungi kunda mamlakatlar o'rtasidagi barcha savdoning 80 foizi Frejus orqali o'tadi. Qizig'i shundaki, tunnel o'rtasida Fransiyaning Modan laboratoriyasi joylashgan. 1,7 km chuqurlikda bu yerda yadro fizikasi, mikroelektronika va biologiya sohasidagi xalqaro tajribalar o'tkaziladi.

Tayvan, Xueshan tunneli - 12,91 km

Tayvan, Xueshan tunneli - 12,91 km

Tayvan tunnelining nomi "Qor tog'i" deb tarjima qilinadi. $3 milliard dollarlik yer osti avtomagistrali Taypey poytaxti va shimoliy-sharqiy Yilan viloyatini bog'laydi. Tayvanning markaziy tog' tizmasidan o'tadi. Deyarli 15 yil davomida yetakchi muhandislar murakkab geologik to'siqlar oldida tunnel qurganlar. O'nlab ko'chkilar, toshqinlar va ko'chkilar tufayli ish ko'pincha to'xtatilgan. Shuning uchun, ba'zi ekspertlar loyiha hech qachon yakunlanmasligiga ishonishgan. Biroq, 2006-yil yozida tunnel ochildi. Buning yordamida shaharlar orasidagi sayohat vaqti ikki soatdan 30 daqiqagacha qisqartirildi va Xueshan yaqinida ko'plab yangi mehmonxonalar paydo bo'ldi. Bir necha yil davomida avtomagistralda maksimal tezlik soatiga 70 km bo'lgan. Ta'minot vaqtining ko'payishi uchun 2012-yilda u soatiga 90 km ga oshirildi. Bugungi kunda ikkita xizmat radiostansiyasi mavjud. Ular haydovchilarga avtomobil yo'lining turli qismlarida yuzaga kelgan vaziyat to'g'risida zudlik bilan ma'lumot berishadi, so'nggi yangiliklar va musiqalar qo'yishadi.

Avstriya, Arlberg tunneli - 13,97 km

Avstriya, Arlberg tunneli - 13,97 km

Arlberg xuddi shu nomdagi tog 'tizmasidan Sharqiy Alp tog'laridan o'tadi. Avtomobil yo'laklari va temir yo'l izlari bir-biriga parallel ravishda yotqizilgan va maxsus o'tish joylari bilan birlashtirilgan. Dastlab poezdlar uchun faqat bitta trek ishlagan, ammo bu yetarli emas edi. Shu sababli, tunnel ishga tushirilgandan olti oy o'tgach, ikkinchi yo'l ochildi. Tunnelning asosiy farqi zamonaviy texnik uskunalar. Bu erda 40 dan ortiq CCTV kameralari o'rnatilgan va har 200 metrda tez yordam telefonlari mavjud. Bundan tashqari, Arlberg yuqori bosimli tumanlash tizimi va zamonaviy termal skaner bilan jihozlangan. Ikkinchisi tunnelga kirishdan oldin haddan tashqari qizib ketgan dvigatellari bo'lgan yuk mashinalari va avtobuslarni hisoblab chiqadi. Rasmiylar qo'shimcha evakuatsiya yo'llarini qurish va avtomagistralni rekonstruktsiya qilish uchun €136 million evro sarmoya kiritgan.Hozirgi kunda har kuni taxminan 8 mingta mashina Arlberg orqali o'tadi. Bir safar uchun haydovchilar €10 evro to'lashlari kerak.

Shveytsariya, Sent-Gotthard tunneli - 16,94 km

Shveytsariya, Sent-Gotthard tunneli - 16,94 km

Sent Gotxard dovoni ostidagi tunnel 1980-yilda foydalanishga topshirilgan. Agar ruxsat etilgan tezlikni soatiga 80 km dan oshirmasangiz, uni bepul kesib o'tishingiz mumkin. 17 kilometrlik ikki qatorli avtomobil yo'lining qurilishi o'n yil davom etdi. Bugungi kunda bu yerda kuniga 17 mingga yaqin mashina harakatlanadi, ularning 15 foizi og'ir yuk mashinalari. Yo'l harakati mavsumga juda bog'liq: ba'zida u 34 mingta avtomobildan oshib ketadi. Svetoforlar yuk mashinalari o'rtasida xavfsiz masofani ta'minlash uchun ularning kirishini boshqaradi. Ular kuniga 3,5 mingdan ortiq og'ir transport vositalarini o'tkazishadi, shuning uchun tunnelning ikkala tomonida maxsus "kutish xonalari" mavjud. Kelgusi yillarda Shveytsariya hukumati magistral yo'lni kapital ta'mirlashni rejalashtirmoqda. Xususan, to'xtatilgan ship, tunnel shamollatish va drenaj tizimlarini yangilashlari kutilmoqda. Biroq, bir necha yillar davomida Evropadagi eng muhim transport arteriyalaridan birini yopib bo'lmaydi. Buning uchun avval eski tunnelga parallel ravishda zamonaviy "ikkinchi truba" ni qurish kerak.

Xitoy, Zhongnanshan tunneli - 18,02 km

Xitoy, Zhongnanshan tunneli - 18,02 km

Chongnanshan tunneli rekord darajadagi besh yil ichida qurilgan va 2007-yilda ishga tushirilgan. Loyihaning qiymati €330 million evroni tashkil etadi. Ikki quvurli qurilish qadimgi Sian shahridan Zoshui okrugigacha bo'lgan yo'lni uch soatdan 40 daqiqagacha qisqartiradi. U Shaanxi provinsiyasida Tsingling tog' tizmasi ostidan 1,64 km chuqurlikka o'tadi. Uchta shamollatish vallari, zamonaviy xavfsizlik va monitoring tizimi mavjud. Tunnelda harakat har bir yo'nalishda ikkita bo'lakda tashkil etiladi va ruxsat etilgan maksimal tezlik soatiga 80 km. Xitoy yer osti magistralining o'ziga xos xususiyati uning g'ayrioddiy dizayni bo'lib, uni eng sevimli sayyohlik maskaniga aylantiradi. Yoritish tizimi devorlarga rang-barang naqshlar osilgan va bulutlar bilan qoplangan osmonni taqlid qiladi, yo'lning yon tomonlari sun'iy daraxtlar, gullar va maysazor kompozitsiyalari bilan bezatilgan. Bu nafaqat ajoyib ko'rinishga ega, balki haydovchilarga butun safar davomida diqqatni jamlashga imkon beradi. Bundan tashqari, ushbu dizayn ko'zning zo'riqishini sezilarli darajada kamaytiradi.

Yaponiya, Yamate tunneli - 18,2 km

Yaponiya, Yamate tunneli - 18,2 km

Chuqur Yamate yer osti tunneli Tokio markazida ishlaydi va har bir yo'nalishda ikkita bo'lakni o'z ichiga oladi. LED yoritgichi, infraqizil datchiklar, o't o'chirish moslamalari, eskalatorlar, tuman va changni yig'ish tizimlari bilan jihozlangan. Favqulodda telefon va kameralar bu yerda 100 m oraliqda joylashgan, har 350 metrda favqulodda chiqish joylari va har 50 metrda purkagichlar mavjud. Tunnel qurilishi 1992-yildan 2015-yilgacha davom etgan. Bugungi kunda bu Markaziy halqa yo'lining muhim qismidir va Yaponiya poytaxti ko'chalarida og'ir tirbandlikni yengillashtirishga yordam beradi. Tunnel ochilgandan so'ng, shaharda tiqilishlar soni qariyb 40 foizga kamaydi, ammo Yamate-ning o'zida ba'zida qulashlar yuz beradi. 2018-yil yanvar oyida kuchli qor yog'ishi sababli, ichkarida 10 kilometrlik tirbandlik yuzaga keldi: chiqishlarning birida avtomobillar tepaga ko'tarila olmadi. Natijada yuzlab mashinalar tunnel ichida deyarli o'n soat davomida qolib ketishgan. Favqulodda zinapoyalar odamlarga yordam bergan.

Norvegiya, Lerdal tunneli - 24,51 km

Norvegiya, Lerdal tunneli - 24,51 km

Norvegiyada minglab turli xil tunnellar, shu jumladan ko'plab suv osti inshootlari qurildi. Qiyin tog'li yerlar va qattiq iqlim sharoitida ular mamlakat bo'ylab harakatlanishni osonlashtiradi. Eng uzun, nafaqat Skandinaviyada, balki butun dunyoda Lerdal tunneli. Bu Bergeni Norvegiya poytaxti bilan bog'laydigan magistralning bir qismi. U orqali har kuni mingta mashina o'tadi va butun sayohat 20 daqiqa davom etadi. Lerdalning qiziqarli xususiyati - haydovchilar to'xtab, dam oladigan joylar ham mavjud. Bundan tashqari, €113 million evroga teng tunnel toza havoni shamollatish va rangli yoritishni qo'llagan holda so'nggi havo tozalash tizimi bilan jihozlangan. Yo'lning o'zi oq yorug'lik bilan yoritilgan, dam olish maskanlari - quyosh botishini taqlid qiladigan ko'k-sariq. Yo'nalish bo'ylab haydovchilar e'tiborini jalb qilish uchun maxsus shovqinli to'siqlar o'rnatilgan. Ammo tunnelda favqulodda chiqish joylari yo'q. Buning o'rniga shoshilinch telefonlar, o't o'chirish moslamalari, video nazorati va mobil aloqa cositalari o'rnatilgan.

Maqolani baxolash?

Facebook Conversations